0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه

انواع آجر در ساختمان

دسته بندی ها : معماری 15 می 2021 mahdi.dgh 1073 بازدید
ساختمان

انواع آجر در ساختمان در تاریخ شیوه های ساخت و ساز حرفه ای ، آجر یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است. همچنین از آنجا که دیوارهای آجری ، پایه ها ، ستون ها و سطح جاده ها که هزاران سال پیش ساخته شده اند و هنوز سالم نیستند ، از دوام بالاتری نیز برخوردار است.

انواع آجر در ساختمان

انواع آجر در ساختمان

وقتی از شما خواسته می شود به یک ساختمان آجری فکر کنید ، ممکن است تصویری از یک مدرسه آجر قرمز یا یک سازه سنتی مشابه را به یاد بیاورید ، اما “آجر” به یک ماده واحد اشاره نمی کند. در حقیقت ، آجرها می توانند از مواد مختلف و برای اهداف مختلف ساخته شوند.

در اینجا ما طیف وسیعی از انواع آجر و موارد استفاده هر یک را پوشش خواهیم داد.

اجر در ساختمان

انواع آجر در ساختمان چیست؟

به طور رسمی ، اصطلاح “آجر” برای نشان دادن یک واحد ساختمانی ساخته شده از خاک رس شکل استفاده می شود ، اما در دوران مدرن به هر واحد ساختمانی مبتنی بر سنگ یا خاک رس گفته می شود که هنگام استفاده در ساخت و ساز با ملات سیمانی متصل شود.

به طور معمول ، آجر طول آنها حدود 8 اینچ ، عرض 4 اینچ و ضخامت های متنوع است که در کشورهای مختلف متفاوت است

واحدهای ساختمانی بزرگتر بر پایه سنگ یا خاک رس ، که در پی استفاده می شود ، “بلوک” نامیده می شوند

چگونه آجر در ساختمان ساخته می شود:

آجر در ساختمان را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد ، اغلب از ماده ای بر پایه رس ، به شکل قالب درآمده و سپس با حرارت یا سایر فرایندهای خشک کردن به شکل ثابت درآمده است.

قدیمی ترین آجرها از خشت طبیعی استفاده می کردند و در زیر نور آفتاب خشک می شدند. با گذشت زمان ، تکنیک هایی ایجاد شد تا آجرها در برابر وزن ، گرما ، هوا و فرسایش مقاوم تر و مقاوم تر شوند. خاک رس را می توان با بتن ، خاکستر یا مواد شیمیایی مختلف مخلوط کرد تا ترکیب آجر را تغییر دهد تا به کیفیت مطلوب برسد.

اجر

 

انواع آجر در ساختمان مورد استفاده در ساخت سنگ تراشی:

بر اساس فرآیند تولید ، آجرها به طور کلی به دو نوع طبقه بندی می شوند:

-آجرهای خشک شده یا آفتاب نگرفته
-آجرهای سفالی خشک و یا نسوخته

ساختمان

آجر در ساختمان


دانلود رایگان پروژه معماری


آجرهای خشک شده یا آفتاب نگرفته:

آجرهای خشک شده یا نسوخته از دوام کمتری برخوردار هستند و اینها برای سازه های موقتی استفاده می شوند. آماده سازی آجرهای نسوخته در 3 مرحله شامل آماده سازی خاک رس ، قالب ریزی و خشک کردن است.

پس از قالب گیری ، آجرها در معرض نور خورشید قرار می گیرند و با استفاده از گرمای خورشید خشک می شوند. بنابراین ، آنها مقاومت چندانی ندارند و همچنین مقاومت کمتری در برابر آب و مقاومت در برابر آتش دارند. این آجرها برای سازه های دائمی مناسب نیستند.

اجر

 آجر سفالی سوخته:

آجرهای سفالی سوخته به شکل کلاسیک آجر است که با فشار دادن خاک رس مرطوب به قالب ، سپس خشک شدن و آتش زدن در کوره ایجاد می شود. این یک ماده ساختمانی بسیار قدیمی است و در بسیاری از سازه های باستانی جهان یافت می شود. از نظر ظاهری ، این آجرها بلوک های جامد از خاک رس سخت شده هستند که معمولاً به رنگ قرمز مایل به قرمز هستند.

-اجر درجه یک

-اجرهای درجه دو

-اجرهای کلاس سوم

-اجرهای کلاس چهارم

آجر درجه یک:

آجرهای درجه یک در مقایسه با کلاسهای دیگر آجرهای مرغوب هستند. آنها با استفاده از جدول ساخته می شوند و در کوره های بزرگ می سوزند. بنابراین ، این آجرها دارای شکل استاندارد ، لبه های تیز و سطوح صاف هستند.

دوام و مقاومت بیشتری دارند. می توانند برای سازه های دائمی استفاده شوند. با این حال ، به دلیل خواص خوب آنها نسبت به سایر طبقات هزینه بالایی دارند.

اجر

آجر در ساختمان

آجرهای درجه دو:

آجرهای درجه دو آجرهایی با کیفیت متوسط هستند و با فرایند قالب گیری زمین قالب گیری می شوند. این آجرها در کوره ها نیز می سوزند. اما به دلیل قالب گیری زمینی ، آنها سطح صاف و همچنین لبه های تیز ندارند. شکل آجرها نیز به دلیل ناهمواری در زمین نامنظم است. اینها همچنین بهترین نتیجه را در مقاومت و دوام خواهند داشت. گچ بری صاف بر روی سازه آجری مورد نیاز است.

اجر

آجرهای کلاس سوم

آجرهای کلاس سوم آجرهای بی کیفیتی هستند که معمولاً برای سازه های موقتی مانند آجرهای نسوخته استفاده می شوند. این مناطق برای مناطق بارانی مناسب نیستند. آنها آجرهایی از نوع قالب زمینی هستند و در گیره ها سوخته اند. سطح این نوع آجرها ناهموار و دارای لبه های ناعادلانه است.

اجر

آجرهای کلاس چهارم

آجرهای کلاس چهارم آجرهای بسیار بی کیفیت هستند و از آنها به عنوان آجر در سازه استفاده نمی شود. آنها خرد شده و به عنوان سنگدانه در ساخت بتن استفاده می شوند. آنها با سوختن بیش از حد بدست می آیند ، به همین دلیل بیش از حد گرم می شوند و ماهیت شکننده ای پیدا می کنند. بنابراین ، آنها می توانند به راحتی خرد شوند و برای اهداف ساختمانی مناسب نیستند.

اجر


پروژه آماده معماری


آجرهای آهکی ماسه ای:

آجرهای آهک شنی (که به آن آجرهای سیلیکات کلسیم نیز گفته می شود) با مخلوط کردن شن ، خاکستر بادی و آهک ساخته می شوند. رنگدانه ها همچنین می توانند برای رنگ اضافه شوند .( نقش رنگ در معماری )

سپس این مخلوط تحت فشار قالب گیری می شود تا آجر تشکیل شود. آجرهای آهک شنی به روش آجرهای سفالی سوخته در کوره شلیک نمی شوند. در عوض ، مواد با واکنش شیمیایی به هم پیوند می خورند که در اثر خشک شدن آجرهای مرطوب در اثر فشار و گرما اتفاق می افتد.

اجر

آجر در ساختمان

آجرهای آهکی ماسه مزایایی از جمله:

شکل آنها یکنواخت است و پایان صاف تری دارد که نیازی به گچ کاری ندارد.
آنها مقاومت بسیار خوبی برای سازه های تحمل بار ارائه می دهند.
آنها به جای رنگ قرمز مایل به قرمز ، خاکستری هستند. رنگدانه های مختلفی را می توان برای اهداف تزئینی اضافه کرد.
در هنگام ساخت ملات کمتری لازم است.

اجر
لبه ها مستقیم و دقیق هستند و ساخت را آسان تر می کنند.
آنها نمک ها و مواد معدنی را گل نمی کنند.
آجر در ساختمان آهک ماسه اغلب در پی و دیوارهای سازه ای ، آجر و ستون های در معرض دید و هنگام افزودن رنگدانه ، برای مصارف زینتی استفاده می شود.

اجر

آجرهای خاکستر را پرواز دهید:

آجرهای خاکستر بادی با استفاده از خاکستر بادی و آب تولید می شوند. این آجرها خصوصیات بهتری نسبت به آجرهای سفالی دارند و در چرخه ذوب یخ زدگی بسیار مقاوم هستند. این آجرها حاوی غلظت بالایی از اکسید کلسیم است که در تولید سیمان استفاده می شود ،

بنابراین به آن آجر خود سیمانی نیز گفته می شود. آجرهای خاکستر سبک وزن سبک هستند و بنابراین وزن خود سازه ها را کاهش می دهد. از مزایای آجرهای خاکستر بادی نسبت به آجرهای سفالی این است که آنها دارای عایق آتش سوزی بالا ، مقاومت بالا ، اندازه های یکنواخت برای اتصالات و گچ بهتر ، نفوذ آب کمتر ، قبل از استفاده در ساخت سنگ تراشی ، به خیساندن نیاز ندارد.

اجر

موارد معمول استفاده از آجر خاک رس خاکستر بادی شامل:

دیوارهای سازه ای
بنیادها
ستون ها
در هر مکانی که مقاومت در برابر آتش بهبود یابد مورد نیاز است.

اجرر

اجر

آجرهای بتنی:

آجرهای بتونی با استفاده از بتن همراه با مواد تشکیل دهنده سیمان ، ماسه ، سنگدانه های درشت و آب تولید می شوند. این آجرها را می توان در صورت نیاز در اندازه ها تولید کرد. از مزایای استفاده از آجرهای بتونی نسبت به آجرهای سفالی این است که می توان آنها را در محل ساخت تولید کرد ،

مقدار ملات مورد نیاز را کاهش می دهد ، می توان برای تهیه رنگ های مختلف رنگدانه در طول تولید آن را تولید کرد. از آجرهای بتونی برای ساخت بناهای ساختمانی و قاب دار ، نما ، نرده ها استفاده می شود و زیبایی زیبایی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: انواع بلوک های بتونی یا واحدهای سنگ تراشی بتونی که در ساخت و ساز استفاده می شود.

آجر در ساختمان

آجر در ساختمان

اجرهای بتونی از بتن جامد ریخته شده در قالب ساخته می شوند. آنها به طور سنتی در آجر کاری های داخلی استفاده می شوند ، اما بیشتر در کارهای خارجی مانند نما و نرده ها استفاده می شود تا زیبایی مدرن یا شهری را فراهم کند. اگر در زمان تولید رنگدانه هایی به آن اضافه شود ، می توان آجرهای بتونی را در رنگ های مختلف تولید کرد.

به دلیل دوام بالا ، آجرهای بتونی می توانند تقریباً در هر نوع ساخت و ساز استفاده شوند ، به غیر از زیرزمین ، زیرا متخلخل هستند

اجر در ساختمان

آجرهای مهندسی:

آجرهای مهندسی مقاومت فشاری بالایی دارند و در مواردی که به مقاومت ، مقاومت در برابر سرما ، مقاومت در برابر اسید ، تخلخل کم نیاز باشد از کاربردهای ویژه ای استفاده می شود. این آجرها معمولاً برای زیرزمین هایی که حملات شیمیایی یا آب در آنها رواج دارد و برای دوره های ضد رطوبت استفاده می شوند.

آجر در ساختمان مهندسی در درجه اول در پروژه های عمرانی استفاده می شوند که مقاومت و مقاومت در برابر عناصر ضروری است. آنها پایه رسی هستند و می توانند با بسیاری از مواد دیگر مخلوط شوند.

آنچه آجرهای مهندسی را از انواع دیگر متمایز می کند دوام فوق العاده آنها است: آنها در دمای بیش از حد بالا شلیک می شوند تا آجری به سختی آهن تولید کنند. آنها همچنین دارای تخلخل بسیار کمی هستند و در مکانهایی مانند فاضلاب ، دیواره های نگهدارنده ، منفذها ، کارهای بنیادی و تونل های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرند ، جایی که مقاومت در برابر آب و یخ زدگی بسیار مهم است

اجرر

آجرهای ماسه ای یا آجرهای سیلیکات کلسیم:

آجرهای سیلیکات کلسیم از ماسه و آهک ساخته شده اند و در بین مردم به آجرهای آهک ماسه معروف هستند. این آجرها برای اهداف مختلفی در صنایع ساختمانی مانند کارهای تزئینی در ساختمانها ، کارهای سنگ تراشی و غیره استفاده می شود. اطلاعات بیشتر در مورد آجرهای سیلیکات کلسیم یا آجرهای آهک ماسه برای ساخت سنگ تراشی

معماری

شناسایی کیفیت آجر در سایت ساختمان :

برای ساخت یک ساختار با کیفیت خوب ، رعایت کیفیت مواد مهم است. در اینجا ما در مورد چگونگی شناسایی آجرهای خوب در محل ساخت و ساز بحث می کنیم.

رنگ آجرها باید روشن و یکنواخت باشد.
آنها باید به خوبی سوخته و دارای سطوح صاف و لبه های تیز باشند.
هدایت حرارتی آجرها باید کمتر باشد و باید از نظر صدا مقاوم باشند.
وقتی آنها را در آب قرار می دهیم ، نباید بیش از 20٪ از وزن آنها را جذب کنند.

آجر در سایت ساختمان

آجر در ساختمان

وقتی دو آجر به هم زدیم ، باید صدای زنگ تحویل داده شود.
ساختار آجرها باید یکدست و یکنواخت باشد.
وقتی آجرها را به ارتفاع 1 متر انداختیم ، نباید بشکنند.
هنگامی که ما با ناخن انگشت خود را خراشیدیم ، نباید هیچ خراشی روی آجر باقی بماند.
وقتی آن را به مدت 24 ساعت در آب خیس کردیم ، نباید هیچ رسوب سفید وجود داشته باشد.

اجر
خواص آجر در ساختمان :

در زیر خصوصیات آجر در ساختمان آورده شده است که اهمیت آجر در ساخت را نشان می دهد.

سختی ii مقاومت فشاری III جذب

اجر

سختی آجر:

یک آجر با کیفیت خوب در برابر سایش مقاومت خواهد کرد. این خاصیت سختی آجر نامیده می شود که به ایجاد ماهیت دائمی ساختار آجر کمک می کند. به دلیل این خاصیت ، آجرها با خراشیدن آسیب نمی رسانند.

اجر در ساختمان

مقاومت فشاری آجر:

مقاومت فشاری یا خردایش خاصیت آجر است که نمایانگر میزان بار حمل شده توسط آجر در واحد سطح است. بر اساس BIS حداقل مقاومت فشاری آجر باید 3.5N / mm2 باشد. استحکام خرد شدن آجرها با خیساندن در آب کاهش می یابد.قدرت خرد کردن نمرات آجر

اجرر

جذب آجر در ساختمان :

آجرها به طور کلی آب را جذب می کنند اما محدودیت دارند. درصد وزنی حد جذب برای طبقات مختلف آجر در زیر آورده شده است.
جذب آب از نظر وزن آجرها٪
آجرهای سنگین (مخصوص ساخته شده)

اجرررر

مزایای ساخت آجر:

هنگامی که از آجر در ساخت و ساز استفاده می شود مزایای بسیاری وجود دارد.

زیبایی شناسی: آجرها رنگ ها و بافت های متنوعی را ارائه می دهند.

مقاومت: آجرها مقاومت فشاری زیادی دارند

تخلخل: توانایی آزاد سازی و جذب رطوبت به تنظیم دما و رطوبت داخل سازه ها کمک می کند

محافظت در برابر آتش: اگر آجر به درستی آماده شود ، حداکثر تا 8 ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت می کند

اجررررر

میرایی صدا: میزان صدایی که دیواره آجر از آن جلوگیری می کند متفاوت است ، اما اشکال استاندارد می تواند به طور متوسط 60-70 دسی بل را مسدود کند و می توان دیوارهای آجری را برای جلوگیری از 200 دسی بل ساخت.

عایق بندی: آجرها نسبت به سایر مواد برای جذب عایق حرارتی عالی گرما را جذب و آزاد می کنند. با کمک به تنظیم و حفظ دمای داخلی سازه ، آجرها می توانند 50٪ انرژی بیشتری نسبت به چوب صرفه جویی کنند

مقاومت در برابر سایش: ترکیبات قوی در برابر سایش که در سایر مواد معمول است مقاومت می کند.

اجررررر

موارد استفاده از انواع مختلف آجر در ساختمان :

آجرها در صنعت ساخت و ساز به طور گسترده ای برای اهداف مختلف به شرح زیر استفاده می شود.

آجرهای با کیفیت خوب (کلاس 1 و 2) در ساخت ساختمان ها ، تونل ها ، کارهای سنگ فرش و غیره استفاده می شود.

آجرهای درجه 3 و نسوخته برای سازه های موقتی استفاده می شود.

آجرهای کلاس 4 به عنوان سنگدانه برای ساخت بتن استفاده می شود.

از آجرها برای اهداف معماری نیز استفاده می شود تا زیبایی ظاهری به سازه داده شود.

اجرررررررررر

اجرررررررررر

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در ما

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :
    0