0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه

اصول انتخاب نورگیر در ساختمان

دسته بندی ها : معماری 6 آوریل 2021 mahdi.dgh 1739 بازدید
نورگیر در ساختمان

ایا شما از یک اتاق کسل کننده و کم نور رنج میبرید که باعث میشود احساس گیر افتادن بکنید.هیچ راهی جز انتخاب نورگیر در ساختمان ندارید برای زیبایی بخشیدن به یک اتاق تاریک راهی بهتر از انتخاب نورگیر در ساختمان وجود است.نورگیر ها میتواند فضای به ظاهر مرده را به زندگی بازگردانند و به مردم احساس گشودگی بدهند.

تامین نور در ساختمان به دو صورت انجام میگیرد یکی از طریق بازشو مثل پنجره {دریافت مستقیم از فضای بیرون }و دیگری در صورت امکان وجود نداشتن پنجره طراحی مشوند {انتخاب نورگیر در ساختمان } که فضای پاسیو ابعاد مختلف دارد که این ابعاد را با توجه به ظوابط شهرداری تعیین میشود .

.استفاده اگاهانه از نور خورشید یکی از اصلی ترین ابزار هایی است که معمار میتواند در هر طرحی از ان استفاده کند.نورگیرها میتوانند بیش از 3 پنجره عمودی با همان اندازه نور را به صورت مساوی توزیع کنند.

نورگیر در ساختمان

جانمایی مناسب نورگیرها:

انتخاب نورگیر در ساختمان معمولا در فضاهای اصلی {پذیرایی،نشیمن،اتاق خواب}و فضاهای فرعی{اشپزخانه} که بخاطر نداشتن پنجره {نور طبیعی} تاریک باشند یا امکان تصویه هوا در انجا نباشد به منظور روشنایی و تصویه مورد استفاده قرار میگیرد.فضاهایی مثل انباری داخل واحد یا سرویس بهداشتی لازم نیست که نورگیر داشته باشد .

مزایای نورگیرها:

استفاده از نورگیرها برای بهینه سازی روشنایی روز در ساختمان های تجاری به عنوان نورپردازی بالا شناخته میشود.در نورگیر ها معمولا بلوک های شیشه ای بکار میروند تا انعکاس نور در ساختمان بیشتر شود،کم استفاده کردن از لوازم الکتریکی بهره بردن از روشنایی طبیعی که از طریق پشت بام به داخل ساختمان یکی از مزایای نورگیر است ،

که باعث صرفه جویی در انرژی و بهبود سطح راحتی دید شما میشود ،همچنین امکان انعظاف پذیری بیشتر در طراحی معماری را فراهم میکند.حتی در شرایط ابری نیز استفاده از نورگیر ها میتواند اطمینان حاصل کند که فضا ها با نور طبیعی روشن میشوند.

مواردی که در طراحی نورگیر درساختمان باید رعایت کرد:

یکی از اشتباهات در طراحی نورگیر در ساختمان ،نصب نورگیر با فرم نامربوط یا هندسه عجیب و غریب است که برای بقیه ساختمان بی ربط باشد .نورگیر ها باید معماری را تکمیل کنند،نورگیر زمانی از کارایی برخوردار است،
که حداقل نیمی از اتاق بتواند نور طبیعی خورشید را دریافت کند در نتیجه باید از نورگیر خود نهایت استفاده را ببریدتا بزرگترین قسمت ممکن از فضا را روشن کند.

یک مثال عالی کتابخانه ملی اسراییل است که دارای نوری است که توسط یک سقف نورگیر مقعر بزرگ پوشانده شده است

نورگیر نورپردازی کامل را نه تنها برای سطح دوم بزرگتر نیز امکان پذیر میکند.

هنگامی که از یک روش کنترل سه گانه استفاده کردید دیگر نگرانی در مودر افزایش گرما نخواهید داشت .علاوه بر این شما میتوانید صفحه نمایش هایی با نقوش زیبا در نورگیر های خود برای خانه نصب کنید.زاویه نورگیر به همان اندازه جهت گیری مهم است .

نورگیر در سقف های کم عمق:

در سقف کم عمق یا مسطح باعث افزایش شدید نورگیری میشود که مورد پسند نیست .علاوه بر این در زمستان فقط کمی نور اضافی فراهم میکند.

قانون 10 درجه بیان میکند که در هر زمان ممکن یک ساختمان باید طوری طراحی شود که بعد طولانی تر در10 درجه جهت جنوب واقع شود.اگر نتوانید تراز 10 درجه رابدست اورید در حدود 20 درجه خارج از محور خانه شما همچنان قادر به دریافت بیش از 90 درصد تایش خورشیدی موجود است.

در انتخاب نورگیر در ساختمان استفاده از شیشه های مات به شما حریم خصوصی میبخشد ،با این وجود باز هم اجازه عبور نور غیر مستقیم فیلتر شده را میدهد.

انواع نورگیر در ساختمان:

نورگیرها راهی زیبا برای عبور نور داخلی خانه شما هستند که علاوه بر روشنایی در بحث دکوراسیون داخلی نیز مهم است

نورگیر های مشبک:

بیشتردر قدیم استفاده میشدند اما امروزه در سازه های سنتی نیز دیده میشوند. ظاهر شبکه ای و شطرنجی دارند.برای نوررسانی به زیرزمین همیشه گزینه خوبی بوده،چون در کنار ظاهر چشم نواز،نوررسانی و تهویه را نیز انجام میدهد.

نورگیرهای تهویه:

یکی از محبوب ترین انواع نورگیر ها نورگیر های تهویه هستند ،این نور گیر ها قادرند مقدار قابل توجهی نور اضافی را برای هر فضایی تامین کنند ،دارای دریچه متحرک بوده تا در صورت نیاز ،ان را باز کنید.

اساسا این نورگیر،یک پنجره جدید به سقف خانه شما اضافه میکند و همچنین کاری میکند منظره ای زیبا از اسمان شب را به خود اختصاص دهید.

نورگیر تهویه ای

نورگیرهای ثابت:

نورگیرهای ثابت در کل شباهت زیادی به نورگیرهای تهویه دارند ؛بزرگترین تفاوت این است که ان ها تهویه ندارند اگر لزوما به تهویه در اتاقی که فقط روشنایی میخواهید نیازی ندارید وکاملا با سقف یکپارچه میشوند،این نوع نورگیر ها با گنبد های پلاستیکی با دوام نیز وجوددارند که از قسمت بیرونی ان عبور میکنند .

 

نورگیر ثابت

نورگیرهای لوله ای :

نورگیرهای لوله ای برای کسانی که فضای سقف خود را ندارند فوق العاده راحت است این نورگیر ها کاملا جمع و جور هستند اما همچنان قادر به تامین روشنایی اضافی در هر اتاقی که شما تصمیم به نصب ان ها دارید هستند .اساسا این یک لوله است که از بالای سقف شما شروع میشود و پایین میرود به اتاقی که در ان نصب شده است .

دو نوع  از این نورگیرها وجود دارد : نورگیر سفت و دیگری نوع انعطاف پذیر .

یکی از راحت ترین جنبه های این نوع نورگیر در ساختمان این است که شما میتوانید نورگیر را در فضاهایی قرار دهید که نمیتوانید نوع دیگری از نورگیر را جای دهید .نصب این نورگیر ها ساده است .

جنبه منفی این مدل نورگیر این است که مانند گزینه  های ثابت یا تهویه منظره زیبایی را برای شما فراهم نمیکند این یک نورگیر عملی است که فقط برای رساندن نور طبیعی به نقاط خاص خانه شما در نظر گرفته شده است درجاهایی کاربرد دارند که امکان استفاده از نورگیر ثابت یا تهویه ای وجود ندارد یا فضای خالی پشت بام کوچک است.

نورگیر لوله ای

نورگیر های پنجره شیب دار:

این نورگیر تنوعی از نورگیر های تهویه است.این نوع پنجره نورگیر دارای یک لولای بالایی است که امکان باز شدن پنجره را فراهم میکند.برخی فکر میکنند که این روش برای باز کردن پنجره،پنجره سقفی راحت تر است،اما واقعا به اولویت شخصب برمیگردد.

این نورگیرها قادر خواهند بود در هر اتاقی که قرار میدهید مقدار زیادی نور طبیعی به شما بدهند.باز کردن پنجره در یک شب بهار یا تایستان میتواند یک تجربه کاملا نیروبخش باشد.

نورگیر های مهار شده:

یکی از محبوب ترین و مقرون به صرفه ترین سبک های نورگیر های موجود در بازار است.

نورگیر های هرمی:

نورگیر های هرمی به طور معمول برروی حاشیه های سقف های مسطح نصب میشوند وبطورکلی دارای چهار ضلع هستند که در هر طرف یک یا چند قطعه شیشه ای یا پلی کربنات از طریق لگن به یکدیگر متصل میشوند ویک پنجره سقفی اوج تشکیل میدهند.

نورگیر هرمی

نورگیر های پلیمری محدب:

اگر به دنبال پخش یکنواخت نور در یک محیط مسقف هستید نورگیرهای پلمبری پیشنهاد خوبی است.این نورگیرها به فرم گنبدی شکل از پلاستیک های قوی و انعطاف پذیر ساخته میشوند فرم گنبدی ای نورگیر کمک میکند تا نور خورشید به جای تابش مستقیم به یک نقطه،به صورت یکنواخت در کل اتاق پخش شود.

نورگیر محدب

نورگیر های طاقی:

بیشتر در ساختمان های غیر مسکونی استفاده میشود .این مدل نورگیر ها هشتاد درصد ویا تمام سطح بام را در میگیرند.

نورگیر های پنجره ای :ظاهر و فرم خاصی ندارند برای معماری داخلی ساختمان های لوکس گزینه مناسبی نیستند ولی برای پاسیوها ،بسیاری کاربردی هستند.شکل این نورگیر کاملا مشابه پنجره است با این تفاوت که در سایز کوچکتر وروی سقف ساخته میشود.

نورگیرهای اختصاصی:گاهی طرحی که معمار ارایه میدهد ،اجازه ساخت و استفاده از نورگیر های رایج را نمیدهد .در این صورت باید بفکر نورگیر اختصاصی باشید ،باتوجه به شرایط خاص خانه طراحی میشود.

 

نورگیر طاقی

اصول و ضوابط  شهرداری در انتخاب نورگیر در ساختمان

 

.در صورتی که پاسیو فقط برای تامین نور و روشنایی یک واحد باشد.

فضاها حداقل مساحت پاسیو Aحداقل مقدار Bحداقل مقدار
درجه یک 12متر مربع 3متر 3متر
درجه دو 6متر مربع 2متر 2متر

برای مثال ابعاد پاسیودرجه یک میتواند 3متردر 4متر،وبرای پاسیو درجه دو،2متردر3متر یا 5/2متر در 2/4متر باشد.

.در صورتی که پاسیو فقط برای تامین نور و روشنایی برای دو واحد یا بیشتر باشد.

فضاها درجه یک درجه2
درجه یک حداقل مساحت:18متر مربع

:3مترBحداقل مقدار

متر6:Aحداقل مقدار

حداقل مساحت: 12متر مربع

:3مترBحداقل مقدار

متر 4:Aحداقل مقدار

درجه دو حداقل مساحت:12متر مربع

:4 مترBحداقل مقدار

متر3:Aحداقل مقدار

حداقل مساحت: 8متر مربع

:2 مترBحداقل مقدار

:4مترAحداقل مقدار

برای مثال ابعااد پاسیو مشترک بین دو واحد که پنجره های ان ها روبروی همدیگر باشند و در هر فضا نیاز به روشنایی درجه یک {مثل پذیرایی و اتاث خواب }داشته باشند 3متر در 6متر است،به صورتی که پنجره ها در ضلع 3متری قرار میگیرند و فاصله دو پنجره ازهم 6متر باشد.

یا اگر پاسیو بین دو واحد مشترک باشد و یکی از پنجره ها برای روشنایی درجه یک {مثل پذیرایی یا خواب}و پنجره دوم برای روشنایی درجه دو{مثل اشپزخانه}ابعاد پاسیو 3متر در 4 متر کافی می باشد.

و همچنین نکات زیر نیز باید در انتخاب نورگیر در ساختمان رعایت شود:

-حداقل عرض پنجره ها برای فضاهای نورگیر باید 120 سانتی متر می باشد.

-اندازه های AوBاندازه های مفید است نه خارجی.

-کلیه ضخامت دیوارهای اطراف پاسیو باید20سانتی متر باشد

-فقظ در زمین های با مساحت زیر 200متر مربع علاوه بر دارا بودن شرایط ذکرشده،حداقل مساحت پاسیو درجه یک،6%وحداقل مساحت پاسیو درجه دو باید 3%مساحت زمین باشد.

-ستون گذاری باید به نحوی باشد که ستون ها در داخل پاسیو قرار نگیرد ،در صورتی که ستون در داخل پاسیو قرار گرفت ابعاد پاسیو از بر ستون ها محاسبه  می شوند.

-پاسیوها تا طبقه روی پارکینگ ادامه پیدا می کند وطبقه پارکینگ و انباری ها حتما دارای سقف می باشد.

ممنون که تا آخر مقاله با ما همراه بودید.
در آخر شما را به خواندن مقاله‌ی تحلیل انواع گنبد ها در معماری اسلامی دعوت میکنم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در ما

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :
    0